15 Tabiat Yang Merosakkan Buah Pinggang Kita Tanpa Sedar



15 Tabiat Yang Merosakkan Buah Pinggang Kita Tanpa Sedar

Tahukah anda bahawa kita boleh menjalani hidup dengan normal walau dengan fungsi buah pinggang 20 peratus? Fungsi buah pinggang rosak tanpa kita sedari. Kadang2 tabiat yg biasa kita lakukan  boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Buah pinggang satu organ yang menakjubkan. Ianya menghasilkan hormonyang menapis darah untuk menyerap mineral, menghasilkan air kencing dan mengekalkan keseimbangan acid-bes yang sihat. Tanpa buah pinggang pasti boleh mengancam nyawa.

Jika anda mahukan buah pinggang tetap sihat, anda harus mengelakkan tabiat dari senarai di bawah.

1. Tabiat minum soda bergula

Menurut kajian yang di hadiri oleh kaki tangan Universiti Osaka di jepun, penggunaan dua atau lebih minuman ber gas setiap hari boleh di kaitkan dengan peningkatan risiko penyakit buah pinggang. Kajian ini melibatkan dua belas ribu pekerja dan mengambil mata pelajaran dalam jumlah besar dari pada soda, protein air kencing di kesan lebih kerap. Protein dalam air kencing (proteinuria) adalah satu tanda awal kerosakan buah pinggang, tapi tertakluk pada pengesanan pada peringkat awal penyakit ini masih boleh di rawat.

2. Merokok

Telah di tubuhkan bahawa merokok dikaitkan dengan Aterosklerosis merupakan dan pengerasan saluran darah memberi kesan bekalan darah kesemua organ-organ penting, termasuk buah pinggang. Menurut kajian yang di terbitkan dalam British Journal of Clinical Psychology dan Therapeutics, dua batang sehari sudah cukup untuk dalam darah kita dua kali ganda bilangan sel-sel Endothelium. Ia adalah tanda kerosakan arteri . Dalam jurnal Clinikan Journal of American Society of Nephrology menerangkan pelbagai kajian yang di jalankan sejak 2003, merokok semakin buruk untuk fungsi buah pinggang.

3. Kekurangan vutamin B6

Untuk berfungsi dengan baik buah pinggang mempunyai nilai yang besar pada makanan yang sihat. Menurut kajian yang di jalankan di pusat perubatan Universiti Maryland , kekurangan vitamin B6 boleh meningkatkan risiko batu karang. Untuk berfungsi optimum buah pinggang, perlu makan setiap hari sekurang-kurangnya  1.3 miligram vitamin B6. Satu sumber yang kaya vitamin B6 termasuk ikan, Kacang hati lembu , kentang dan sayur-sayuran berkanji, dan buah-buahan kecuali buah-buahan sitrus.

4. Kurang bersenam

Senaman fizikal - adalah cara lain untuk melindungi buah pinggang anda. Hasil kajian yang besar yang disiarkan dalam Journal of American Society of Nephrology, menunjukkan bahawa wanita selepas menopaus, adalah berisiko 31% lebih rendah daripada batu karang. Secara umumnya, mengekalkan berat badan yang sihat akan mengurangkan risiko batu karang.

5. Kekurangan magnesium

Jika anda tidak mendapat magnesium yang mencukupi, badan tidak boleh menghadam dan menyerap kalsium, yang boleh membawa kepada kelebihan kalsium dan batu karang. Untuk mengelakkan proses ini,  makan sayur-sayuran, kacang, biji dan. alpukat berguna juga merupakan sumber yang baik magnesium.

6. Gangguan tidur

Kita semua suka tidur malam. Begitu juga buah pinggang kita. Menurut maklumat portal American Science Daily, gangguan tidur kronik boleh menyebabkan penyakit buah pinggang. Menurut pakar kardiologi, profesor perubatan dan psikologi Toronto Dr. Michael Sol University tisu buah pinggang dikemaskini pada waktu malam, jadi gangguan tidur boleh menyebabkan kerosakan pada badan kita.

7. Minum air yang tidak mencukupi

Untuk buah pinggang kita melakukan fungsinya, ia memerlukan banyak air. Jika kita minum cukup, darah boleh mula mengumpul toksin yang disebabkan oleh kekurangan cecair yang akan dibasuh dari buah pinggang. Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan Amerika Syarikat mengesyorkan minum sekurang-kurangnya dua belas gelas air sehari. Satu cara mudah untuk memeriksa sama ada anda minum cukup - adalah untuk memberi perhatian kepada warna air kencing.

8. Kencing yang di tahan atau di tangguh

Apabila perlu ke tandas - perlu di ingat. Pengekalan air kencing dalam pundi kencing - idea yang buruk. Jika ini berlaku dengan kerap, terdapat risiko peningkatan tekanan air kencing di dalam buah pinggang, yang boleh membawa kepada kegagalan buah pinggang.

9. Terlalu banyak Pengambilan Natrium

Garam adalah penting untuk badan, tetapi penggunaannya harus dihadkan. Pengambilan garam yang berlebihan boleh meningkatkan tekanan darah dan terlalu banyak tekanan pada buah pinggang. perlu makan tidak lebih daripada 5.8 gram garam.

10. Terlalu banyak kafein

Seringkali kita menggunakan lebih banyak kafein dari yang kita pikirkan. Kafein ditemukan dalam banyak minuman ringan dan soda, bahkan sebelum kita tahu tentang hal itu, tekanan darah melambung, dan buah pinggang mulai mengeluh.

11. Penyalahgunaan ubat penahan sakit

Terlalu kerap kita mengambil ubat dalam jumlah yang berlebihan, bagaimana hal itu pasti dilakukan. Ketika ada rasa sakit - sangat mudah hanya menelan pil. Tapi Anda harus berpikir dua kali.

12. Mengabaikan ubat-ubatan yang disyorkan

Tekanan darah tinggi dan kencing manis kedua jenis ini adalah dua keadaan yang sangat umum yang biasanya disebabkan oleh gaya hidup atau pemakanan yang tidak sihat. Jika anda sudah menghidap mana-mana kedua-dua penyakit, berhati-hatilah kerosakan yang boleh menyebabkan buah pinggang kita, dan melindungi badan berharga kita, dengan mengambil ubat yang ditetapkan.

13. Terlalu banyak protein

Terlalu banyak protein dalam diet kita merugikan buah pinggang. Sebuah produk tambahan dari pencernaan protein - amonia - racun yang harus menetralisir buah pinggang kelebihan beban.  kebanyakan protein - semakin besar beban pada buah pinggang, dari waktu ke waktu dan dapat menyebabkan penurunan fungsi buah pinggang.

14. Pengubatan sebelum waktunya dan tidak memadai dari infeksi umum

kadang-kadang mengabaikan flu dingin dan, dan membawa tubuh mereka kelelahan. Namun, hal itu dapat menyebabkan kerusakan buah pinggang. Orang-orang yang mengabaikan untuk berehat dan mendapatkan perawatan yang tepat, penyakit ini boleh menjalar ke fungsi buah pinggang yang boleh rosak.

15. Penggunaan alkohol yang berlebihan

dalam toksin alkohol adalah berbahaya bukan sahaja kepada hati kita, dan buah pinggang. Menurut organisasi Buah Pinggang Kesihatan Australia dan Yayasan Buah Pinggang Amerika, salah satu cara untuk mengelakkan penyakit buah pinggang - kurangkan penggunaan alkohol.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment