Resepi Kek Coklat Nutella


Resepi Kek Coklat Nutella 

BAHAN-BAHAN:

Kek Coklat

- tepung 2 cawan
- gula 2 cawan
- serbuk Dark Cocoa Khas 3/4 cawan Hershey
- 2 sudu teh baking soda
- 1 sudu kecil garam
- 2 biji telur besar
- 1 cawan dadih
- 1 cawan minyak sayur-sayuran
- 1 1/2 sudu teh vanila
- 1 cawan air mendidih

Nutella pembekuan

- mentega 1 cawan
- 1/2 cawan shortening
- 1 cawan Nutella hazelnut spread
- 4-5 cawan gula serbuk
- 3-4 sudu besar susu atau air

Coklat Ganache

- 6 oz cip coklat semi-manis
- 1/2 cawan sebat berat krim

Cara Memasak

1. Sediakan empat loyang kek 8 inci dengan  kertas minyak di bahagian bawah, dan gris sisi. Masukkan semua bahan-bahan kering ke dalam mangkuk besar dan gaul. Masukkan telur, susu mentega dan minyak sayur-sayuran untuk bahan-bahan kering dan gaul rata.

2. Tambah vanila ke dalam air mendidih dan menambah campuran. Gaul rata. Tuangkan ke dalam empat loyang kek 8 inci dan bakar pada suhu 300 darjah selama kira-kira 25 minit.

3. Keluarkan kek dari ketuhar dan biarkan sejuk selama kira-kira 10 minit, kemudian keluarkan untuk sejuk sepenuhnya. Sediakan icing dan pukul bersama-sama mentega dan shortening sehingga sebati.

4. Tambah Nutella dan kacau sehingga sebati. Perlahan-lahan tambah 4 cawan gula, tepung dan kacau sehingga sebati. Tambah 2-3 sudu besar susu atau air dan kacau sehingga sebati.

5. Tambah satu cawan gula, tepung dan kacau sehingga sebati. Tambah lagi air atau susu sehingga konsistensi yang betul. Setelah kek sejuk, keluarkan kek dari atas dengan pisau bergerigi yang besar.

6. Letakkan lapisan pertama kek di atas pinggan kek. Tambah lapisan kedua kek, dan tambah lapisan ketiga kek di atas.

7. Masukkan chip Coklat ke dalam mangkuk. Kemudian, masukkan krim ke dalam ketuhar sehingga ia mula mendidih. Keluarkan dari ketuhar dan tuangkan cip coklat.

8. Tuangkan coklat Nutella dan taburkan cip coklat ke atasnya. Siap!
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment